سدیم متا سیلیکات چه کاربردهایی دارد؟+ خرید سدیم متاسیلیکات
نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا

متاسیلیکات سدیم (Na2SiO3) یک ماده همه کاره در زمینه هایی مانند مواد شوینده، ضد حریق و چسب ها است. این ماده شیمیایی معدنی در گریدهای مختلف بسته به نیاز سازنده موجود است.

به عنوان مثال، متاسیلیکات سدیم 9 MOL به عنوان جزئی از مخلوط های مرطوب و خشک در کاربردهای شاتکریت رایج است. شاتکریت شامل شلیک مخلوط خشک سیمان از طریق یک شلنگ است، در حالی که شیلنگ دیگری آب را برای ایجاد مخلوط مرطوب اضافه می کند. این تکنیک برای ساخت و ساز بر روی سازه هایی مانند ساختمان ها، تونل ها و استخرها استفاده می شود. یکی از مزایای کلیدی شاتکریت، استحکام سازه حاصل است که ده درصد مقاومت بیشتری نسبت به سازه های بتنی استاندارد نشان می دهد.

مشاهده تصویر منبع

در دمای 176 درجه سانتیگراد، متاسیلیکات سدیم 9 MOL شروع به آزاد کردن مقدار قابل توجهی آب می کند که برای نصب صحیح لازم است. همچنین دارای محتوای گرد و غبار کم است که منجر به یک محل کار کنترل شده تر می شود. سایر گریدهای متاسیلیکات سدیم (به عنوان مثال بی آب، پنتا هیدرات) ثابت شده است که مقاومت مواد را حتی در شرایط دمای پایین بهبود می بخشد. همچنین می‌توان از آن برای تعمیر و تقویت پوشش‌های کوره برای استفاده در دمای بالا استفاده کرد. این روش حتی قادر به کار بر روی سطوح نامنظم و نواحی بالای سر به دلیل سرعت بالای شلیک مواد است. در شاتکریت مخلوط مرطوب، دی اکسید سیلیکون ترکیب (SiO2) به سرعت واکنش می‌دهد و در نتیجه زمان گیرش و سخت شدن کوتاه‌تری دارد.

علاوه بر شاتکریت، متاسیلیکات سدیم نیز در درزگیرها استفاده می شود. خواص آنها دوام و استحکام را برای سازه هایی مانند دیوارها، پل ها و دال ها فراهم می کند. اگر چه متاسیلیکات سدیم به راحتی در مخلوط حل می شود، پس از سفت شدن به محافظت در برابر محلول های آبی کمک می کند. در دوغاب، متاسیلیکات سدیم تحرک آب را کاهش می دهد.

در حالی که شاتکریت یک کاربرد محبوب برای متاسیلیکات سدیم است، کاربردهای صنعتی و ساختمانی بسیاری دارد. در سیمان های چاه نفت برای جلوگیری از جدا شدن مواد جامد از ماتریس سیمانی با آب زیاد استفاده می شود. در برخی موارد، متا سیلیکات سدیم می تواند به عنوان یک گسترش دهنده عمل کند و نسبت آب به سیمان را افزایش دهد و در نتیجه هزینه های مواد را کاهش دهد. همچنین برای تنظیمات مقاوم در برابر آتش مانند نسوزها ایده آل است.

 

منبع

https://bismoot.com/blog/%d8%b3%d8%af%db%8c%d9%85-%d9%85%d8%aa%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%84%db%8c%da%a9%d8%a7%d8%aa/

https://basstechintl.com/blog/chemical/sodium-metasilicate-applications/





:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: